Miért nem emlékszik a gyereked arra, amikor kisbaba volt?

Gondolkodtál valaha azon, hogy miért nem fog emlékezni a gyereked élete első lépéseire vagy a második szülinapján tartott bulira? Ha megpróbálod felidőzni óvodás éveidet, valószínűleg neked is csak homályos emlékeid lesznek. Ennek oka egy jelenség, amit gyermekkori amnéziának neveznek – ez az első életévek emlékeinek természetes és fokozatos elvesztését jelenti. A pszichológusok szerint a gyermekkori amnézia az agy fejlődésének normális része, és azok az emlékek, amelyeket nem mesélnek el újra és újra – vagyis nem erősítenek meg –, idővel elvesznek.
Amikor emlékezetről beszélünk, általában arra a képességünkre utalunk, hogy képesek vagyunk felidézni az élettapasztalatokat. Az epizodikus emlékezet a halántéklebenyben található hippokampuszhoz kötődik, ami születéskor még nem éri el véglegesen fejlett állapotát. A hippokampusz körülbelül 4 éves korra éri el a teljes fejlettségi szintet, körülbelül ettől kezdve emlékeznek hosszú távon is a gyerekek dolgokra. Minél idősebb egy gyerek, annál tartósabbak lesznek az emlékei.
A gyermekkori amnéziához hozzájárul az is, hogy az első életévekben nem tudunk még folyékonyan beszélni arról, ami történt velünk. A beszédünk csak nagyjából 3 éves korunk körül válik folyékonnyá. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kisgyerekek egyáltalán nem emlékeznének arra, hogy mik történetek velük. Egyszerűen arról van szó, hogy ezek az emlékek nagyon hamar eltűnnek.
A legtöbb felnőtt legkorábbi epizodikus emléke körülbelül 3 éves kora körülről származik, csak nagyon kevesen emlékeznek bármire is korábbról. Ám a tudósok úgy vélik, hogy kora gyermekkorunk emlékeit 7 éves korunktól egyre gyorsuló ütemben veszítjük el. Egy kutatás szerint 5 és 7 éves koruk között a gyerekek több mint 60 százalékát fel tudták idézni annak, ami 3 évesen történt velük, 8-9 évesen viszont már csak a 40 százalékát. Ezek az emlékek azonban nem tűnnek el végleg a süllyesztőben, ezt pedig az érzékszerveinkkel befogadott ingereknek és a hozzájuk kötődő érzelmeknek köszönhetjük. Egy kellemes illat például sok-sok évvel később is képes az édesanyánk képét vagy akár jelenlétét is felidézni.
Szülőként azonban előhívogathatod a gyerekedből akár az első éveinek emlékeit is, ha sokat mesélsz neki azokról a dolgokról, amik akkor történtek, és nézegetitek együtt a családi fotóalbum képeit is. Ha a nyelv és a tudatos emlékezés segít, akkor nem tűnnek el nyomtalanul a csecsemő- és kisgyermekkor történései. Vagy legalábbis nem az összes.
És hogy érdemes-e ennek ellenére nagyszabású szülinapi bulit rendezni egy egyévesnek, vagy moziba vinni egy kétévest? Mindenképpen! Akkor is fontos, hogy élményeket szerezz a csöppségnek, ha nagy valószínűséggel nem fog rá emlékezni később. A közös élmények ugyanis elsősorban azért fontosak, hogy szorosabbra fűzzék kettőtök – vagy az ő és a többi családtag, hozzátartozó – kapcsolatát és segítsenek a kicsinek megérteni a világot. Lehet, hogy nem fognak emlékezni arra, hogy aznap, amikor 2 éves, 3 hónapos és 5 napos volt, az állatkertben töltöttétek a délutánt, de emlékezni fog az állatok nevére meg arra, mi az az állatkert. És talán arra is, milyen jó érzés volt, hogy abban a néhány órában csak rá figyeltél, csak vele foglalkoztál.
A kisgyerekek nem csak a hippokampuszhoz kötődő epizodikus emlékezet segítségével tanulnak, ezek az emlékek pedig születésüktől fogva nagyon fontos részét képezik a fejlődésüknek. Hiszen emlékek segítenek abban is, hogy megjegyezze, hogyan kell felülni vagy fogni a kanalat. Igazán nem mondhatjuk tehát, hogy nem tanulnának semmit életük első évében, és hogy nem emlékeznének nagyon is fontos dolgokra.