Túlélni a pályaválasztást: hogyan segíthetünk a kamaszoknak eligazodni az egyetemi jelentkezések útvesztőjében?

Borítókép: Túlélni a pályaválasztást: hogyan segíthetünk a kamaszoknak eligazodni az egyetemi jelentkezések útvesztőjében? Forrás: imagesourcecurated / Envato
Egyetemek választása, önéletrajz és esszék írása, szorító határidők – miközben a gyerekünk jövője lebeg a szemünk előtt, könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy a pályaválasztás döntése komoly lelki terhet tud jelenteni.

Amikor 17 évesen először megírtam a jelentkezésem egy külföldi egyetemre, úgy éreztem magam, mintha egyedül bolyonganék egy sűrű ködben. Arra rengeteg útmutatást találtam, hogy hogyan állítsam össze a jelentkezési anyagaimat, de arra senki nem készített fel, hogy miközben a világ vezető egyetemeinek figyelméért versenyzek, hogyan maradjak önazonos. Hogyan beszéljek hitelesen magamról, miközben azt érzem, hogy meg kell felelnem egy láthatatlan elvárás rendszernek, ami sokszor a kifelé mutatott tökéletességet keresi, nem azt, aki mögötte vagyok. Végül bejutottam a skóciai University of St Andrews-ra, később Fulbright-ösztöndíjasként tanultam a New York University-n is és a saját tapasztalataim ihlették meg azt a mentorprogramot, amit ma vezetek.

A Lumen akadémiai mentorprogram azért jött létre, hogy ne csak a legjobb külföldi egyetemekre való bejutásban segítsük a diákokat, hanem abban is, hogy ezt lelkileg is építő, fenntartható módon tudják megélni. Mert a mai tizenévesek nemcsak a jelentkezések súlyával küzdenek, hanem azzal is, hogy hogyan maradjanak egészségesek, motiváltak és önazonosak egy olyan világban, ahol minden döntés végzetesnek tűnhet. Mentoraink maguk is rangos nemzetközi, illetve Ivy Leauge egyetemek diplomásai, munkájukat pedig ifjúság pszichológusok segítik, így egyszerre építjük az önismeretet, az érzelmi stabilitást és az akadémiai magabiztosságot. Három egyedi programunk célzottan támogatja a diákokat a 11. osztálytól egészen a mester- vagy MBA diploma megszerzéséig.

Forrás: halfpoint / Envato
Bejutni a választott egyetemre: minden diáknak ez az álma.

Amit a szülők nem mindig látnak

A legtöbb szülő jóindulattal támogatja gyermekét, mégis gyakran kimaradnak azok az érzelmi aspektusok, amelyek a pályaválasztási folyamatot kísérik. A perfekcionizmus, a teljesítési szorongás és a kiégés ma már nem kivétel, hanem gyakran a "norma" a tehetséges, ambiciózus fiatalok körében. Lisa Damour pszichológus szerint: „A szorongást ma már belépődíjként kezeljük a magas teljesítményhez.”

A CDC (Centers for Disease Control and Prevention) 2023-as kutatása szerint minden ötödik amerikai középiskolás komolyan fontolgatja az öngyilkosságot, és több mint 40%-uk tartósan szomorúnak vagy reménytelennek érezte magát. Ez a probléma nem csak az USA-ra igaz: az elit szintű oktatási környezetekben növekvő nyomás gyakran éppen azoknál okoz mentális megterhelést, akikről mások azt feltételezik, hogy minden lehetőség adott számukra.

Miért nem elég a hagyományos segítség?

A legtöbb mentorprogram az akadémiai teljesítményre épít: ponthatárok, tesztek, esszék. De kevesen teszik fel a kérdést: hogyan érzi magát a diák ebben a folyamatban? Mi motiválja valójában? Mennyire érez támogatást és biztonságot? A Lument pontosan ezekre a hiányosságokra építettük. A cél nem az, hogy mindenki a Harvardra jusson be, hanem hogy megtalálja a számára leginkább megfelelő utat és ezáltal kiegyensúlyozottabb, önbizalommal teli fiatallá váljon. Hiszünk abban, hogy a megfelelő érzelmi támogatás nem a teljesítmény rovására megy – épp ellenkezőleg: megerősíti azt. Ha a diák lelkileg stabil, bátrabban vállalja önmagát, jobban teljesít – és így az Ivy League sem elérhetetlen álom, hanem reális lehetőség lesz, amit 94%-os siker rátánk is bizonyít.

Forrás: monkeybusiness / Envato
A szülők hozzáállása nagyban befolyásolja, hogy a gyerek hogyan éli meg a pályaválasztást.

Mit tehetnek a szülők?

Normalizáljuk a stresszt, ne támadjuk. Kérdezzük meg a gyereket nemcsak arról, hol tart a jelentkezésben, hanem arról is: hogy érzi magát? Hogy alszik? Vannak-e szabadnapjai?

Redefiniáljuk a sikert. Egy kisebb egyetem vagy egy köztes év (gap year) nem bukás, hanem lehetőség az önismeretre.

Támogassuk az önreflexiót. Naplóírás, kötetlen beszélgetések, az érték vezérelt gondolkodás segít abban, hogy a gyerek ne másoknak akarjon megfelelni, hanem önmaga miatt válasszon.

Vonjunk be szakembereket. Egy pályaorientációs tanácsadó vagy ifjúságpszichológus sokszor távlatokat nyithat meg, amit a családon belül nehéz lenne.

Végül fontos tudatosítani, hogy a pályaválasztás nem egy végzetes döntés, hanem egy folyamat. Szülőként nem kell minden választ tudnunk — de ha jelen vagyunk, érdeklődünk, és hajlandóak vagyunk kérdezni, azzal máris hatalmas terhet vehetünk le gyerekeink válláról.

A szerzőről

Ritli Zsanett Fulbright-ösztöndíjas, a Lumen mentorprogram alapítója. A University of St Andrews és az NYU alumnája, több mint hét éve mentorál külföldi egyetemre jelentkező diákokat, kiemelt figyelemmel azok mentális egészségére.