Megnéztük a jövő földrajzóráját és tetszett!
Az Ázsia Center Nyugati szárnyának első emeletén egy hatalmas térben alakítottak ki nyolc kisebb (kb. 16 nm-es) szobát, azaz VR (Virtual Reality = Virtuális valóság) játékállást, ahol az edukációs foglalkozásokon egyszerre egy személy lehet bent. Egy ilyen órára látogattunk el hetedikes fiammal pár napja a VR Maxba.
Mi az a VR óra?
Egy speciális szemüveget kell felvenni, mely érzékeli a mozgásunkat, fejmozgásunkat, és ezt “lekövetve” teljesen olyan látványt nyújt a teljes látótérben, hogy abszolút úgy érezzük: valóban az adott helyszínen vagyunk.
A játékipar már rég felfedezte magának a virtuális valóságot, de az ingatlanosok, lakberendezők is előszeretettel használják, hisz ezzel úgy bejárhatunk egy akár a világ másik végén található lakást is vásárlás előtt, mintha ott lennénk.
Pár éve az IKEÁ-nak láttam olyan VR programját, ahol egy helységben váltogathattam a fal színét, a padlóburkolatot, a szőnyegeket és persze az IKEA-bútorokat is. Szenzációs volt összhangban látni a kiválasztott termékeket.
A fiam a “Földünk varázslatos tájai” órát választotta. Szenzációs élmény volt “sétálni” a fjordokon és sivatagi tájakon. Nem szédült, nem volt bonyolult a konzollal való irányítás (hiába, ők már Xbox generáció). Ha egyszer ez a technika oda jut, hogy történelmi helyszínekre, eltűnt városokba is eljuthatnak a gyerekek, akkor a törtenelemórák biztosan még színesebbek és élvezetesebbek lesznek.
Egyszerre maximum 26 fős osztályokat fogadnak, elsősorban 6–8. osztályosokat. A szobák száma miatt 8 gyerek lehet bent a “VR órán”, ennek tematikáját a tanárokkal előre egyeztetik. A többieknek addig közös interaktív órát tartanak egy nagyobb helyiségben, így ők sem unatkoznak. A vizuális élmény alapja a “Google Earth VR”, mely ingyenesen bárki számára elérhető akár otthonról is, persze egy jó VR szemüveg kell hozzá. Ám ahhoz, hogy ezekből a felvételekből a tantervekbe illő, profi narrációval ellátott anyag legyen, már egyedi fejlesztés kellett. A fejlesztők az ELTE TTK szakmai támogatása mellett dolgoztak, ennek köszönhetően a különleges földrajzórák tananyaga követi a Nemzeti Alaptantervet.
Hova kalandozhatnak a tanulók?
Egyelőre négy virtuális valóság túra közül lehet választani:
Az első Földünk olyan varázslatos tájait mutatja be, amelyek a víz, a jég vagy a szél munkájának köszönhetik mai állapotukat. A gyerekek a jég felszínformáló munkáját Norvégiát, a lengyel Mazuri-tóhátságot és a Jezioro Skarp tavat bejárva csodálhatják meg. A víz felszínalakító munkáját Portugáliában, a Praia da Corredoura abráziós tengerparton mutatja be a narrációval kísért program. A virtuális földrajzórán a gyerekek járnak még az Amerikai Egyesült Államokban Coloradóban, hogy a szél felszínalakító munkájával ismerkedjenek. Érintik a Monumentum Valley és a The Mittens and Merrick Butte vidékét, hogy aztán egy ugrással a Szahara sivatagát, majd pedig az ausztrál Uluru vidékét szemléljék.
A második túra Földünk ámulatba ejtő nemzeti parkjait mutatja be. Helyszínei: Fuji (Japán), Ha Long öböl (Vietnam), Valley of the Peaks (Kanada), Moraine Lake - Geysir (Izland), Godafoss (Izland), Mirador Base Las Torres (Chile), Mirador Cuernos (Chile), Grey-gleccser (Chile), Viktória vízesés (Zambia/Zimbabwe), Hill Inlet (Ausztrália), Nagy Korallzátony (Ausztrália).
A harmadik téma, a Földünket érintő globális problémákról szól. A klímaváltozást az Ausztráliában található Nagy Korallzátony, a Chilében található Grey-gleccser, valamint az alaszkai Juneau jégmező szemlélteti. Azok a tanulók, akik ezen a túrán vesznek részt, megtekinthetnek ültetvényeket Indonéziában, Nanga Silat vidékén Borneoban, a Rocinha nyomornegyed Rio de Janeiro városában a népességrobbanást szemlélteti. A pazarló életmód legjobb példáját a dubai-i Burj Khalifa meglátogatása tudja a legplasztikusabban demonstrálni. Az élelmiszerhiány, vízhiány óriási problémáját a Száhel-öv virtuális meglátogatása teszi a tanulók számára is kézzelfoghatóvá, a nem megújuló iparágak bemutatására pedig szintén gondoltak az ELTE TTK programot összeállító tanárai. E témában az Amerikai Egyesült Államokba látogatnak el a gyerekek, ahol a kaliforniai Kern River olajmezőt, valamint az Utah állambeli Bingham rézbányát látogatják meg virtuálisan.
A negyedik túra a természet és társadalom különleges kapcsolatát mutatja be. A túra során a gyerekek ellátogatnak egy indiai teaültetvényre. A Hoover-gát az Amerikai Egyesült Államokban a vízenergiát, a Tengger Desert Solar Park Kínában a napenergiát, a koppenhágai Windfarm Dániában a szélenergiát, a Blue Lagoon Izlandon a geotermikus energiát szemlélteti. A turizmusra az ausztriai Kreischberg-Rozenkranz síközpont, valamint a francia riviéra bemutatásával hoz példát a virtuális földrajzóra. Az ipart az új-mexikói San Jose bánya, valamint a kaliforniai Kern olajmező demonstrálja. A mezőgazdaságot a holland Keukenhof tulipánmező bemutatásával szemléltetik. New York, Tokió, Los Angeles, valamint a Golden Gate-híd bemutatása a népességrobbanásról és a városfejlődésről szól.
INFÓ: A projekt 2019. szeptember 1-én indult, a nyár folyamán már több osztály jelentkezett és a lehetőség még mindig adott. Várják általános iskolás felső tagozatos, illetve középiskolás osztályok jelentkezését! Időpontfoglalás: +36 70 310 8500; [email protected]
A virtuális földrajzórákat kísérő narratívához Rába Roland Jászai Mari-díjas színész kölcsönözte hangját.