Erős nők, akik megküzdenek a sorsukkal: megnéztük A hajfonat című filmet

Borítókép: Erős nők, akik megküzdenek a sorsukkal: megnéztük A hajfonat című filmet Forrás: imdb.com/A hajfonat
Laetitia Colombani francia filmrendező, színész és író 2017-es sikerregényét több mint harminc nyelvre (többek között magyarra) fordították le. A hajfonat a világ három különböző pontján pulzáló, egymástól gyökeresen eltérő, végül mégis összefonódó női sorsot ábrázol, amiből a szerző 2023-ban filmet forgatott. Nálunk májusban mutatják be, mi pedig megnéztük.

Az indiai Smita (Mia Maelzer) pária, tehát jogfosztott, kaszton kívüli asszony férjjel, gyerekkel, latrinatisztítói munkával. Lányának jobb sorsot szánna önmagánál, de hiába éri el, hogy felvegyék az iskolába, a tanár brutális bánásmódja miatt más megoldást kell keresnie. Dacolva hagyományokkal és életveszéllyel megszökik a tanyáról, hogy lányával együtt kutassa a kiutat a megváltoztathatatlannak tűnő élethelyzetből.

Giulia (Fotini Peluso) Szicíliában él és apja parókakészítő családi vállalkozásában, igazi hajakkal dolgozik. Mikor a férfi kómába esik, magára marad a munkával, a nagycsaláddal, a műhely dolgozóival, és azzal is szembesül, hogy rettenetes adósságaik halmozódtak fel. A sors azonban összeboronálja őt egy indiai férfival, közösen pedig megtalálhatják az üdvözítő megoldást.

Sarah (Kim Raver) sikeres és elfoglalt kanadai ügyvédnő, egyedül nevel három gyereket, mellette pedig óriási erőbedobással dolgozik. A sok hajtásnak épp meglenne az eredménye előléptetés formájában, amikor kicsúszik a lába alól a talaj: kiderül, hogy agresszív mellrákban szenved.

A mozaikos cselekmény három szála eleinte hosszabb szekvenciákban váltogatja egymást, amik a végkifejlethez közeledve lerövidülnek, bár a komótos tempót jelentősen nem gyorsítják fel. A film felütése hasonlít a 2002-es remek Az órák című film legelejéhez (különbség, hogy idősíkváltás itt nincsen): a három nő felébred egy reggel, ki nyomortanyán, ki luxusbirodalomban, ki a kettő között, és nekivág egy újabb napnak, ahol váratlanul gellert kap az élete.

A szereplők komoly erőpróbák elé kerülnek, egzisztenciális, életet vagy jövőt fenyegető helyzeteket kell egyesegyedül megoldaniuk, hogy aztán mindegyikük megkapja a neki járó újjászületést, lelki békét, továbblépési lehetőséget.
Forrás: imdb.com

A spirituális jelentőséggel bíró kapcsolódásokat és a „minden mindennel összefügg” tételét elismétlő, de a New Age-húrokat azért módjával pengető film elsősorban azt hivatott bemutatni, hogy kellő bátorsággal és elszántsággal minden sikerülhet. Ez a mű kötőszövetét jelentő, falvédőbölcsesség-szerű állítás többször is zavarba ejtett: nagy talány például, hogy egy érinthetetlen valóban kikeveredhet-e afféle zárt és rigid társadalomból, ami az indiai kasztrendszert jellemzi, sőt az is keltett némi kellemetlen szájízt, ahogy az indiai és az olasz szálat végül összefonják (ez a költői szépségűnek szánt párhuzam nem kizsákmányolás-e végeredményben, kekeckedik bennem a kérges szívű kritikus). A hajfonat időnként okoz kellemetlen nézői perceket, például a fent említett összefüggés-teremtés miatt (spoiler lenne, nem fejtjük ki pontosabban), a rejtélyesnek szánt kapcsolódás a cselekményszálak között könnyen és gyorsan kitalálható, de gyakoriak a kimódolt, elszépelgett, klisében hempergő pillanatok is, amelyeket többnyire premier plánokkal és érzelmes zongorafutamokkal támogatnak meg.

Az viszont tagadhatatlan, hogy A hajfonat a maga nemében hatásos és hatékony film, összélménynek kellemes és behúzó, hisz ki ne szeretne olyan női sorsokban megmerítkezni, amelyek a kitartás diadalát hirdetik, és nyomokban azért hitelességet is tartalmaznak. Ezt pedig elsősorban a színészeknek köszönhetjük: a három különböző korú, nem csak hajkoronája miatt gyönyörű színésznő szerencsére tehetséges is.

Galériánkban Oscar-díjas filmekről olvashatsz, amik a mi szívünkhöz igen közel állnak!