Azonnal kirúgták, miután bejelentette, hogy terhes - most hulladékból készít vegán női ruhákat
Hogy jött a Vivawell gondolata?
Pont a napokban a barátaim mondták, hogy Vivi, te erről a tervedről már 2013-ban meséltél. Szóval ez a gondolat már régóta a fejemben volt. De most jött el az ideje.
Az alap koncepció egyébként egyáltalán nem ez volt. A lényeg a környezettudatosság volt ruha terén. Az volt a tervem, hogy bemegyek a turkálóba és úgy nézek ruhákat, mintha alapanyag lenne. Hazavisszük és átformáljuk akármi mássá. Mondjuk egy pólóból táskát készítünk. Egyébként meg is valósítottuk, csak sajnos ez nem működött, mert rettenetesen drága lett volna és nagyon nehéz lett volna ennek célközönséget találni. Ezért valami olyat választottunk, amit úgymond tömeggyártásban is lehet itthon csinálni. Így született a Vivawell.
De akkor neked már előtte is fontos volt a környezetvédelem?
Én ezt tanultam. Környezetvédelmet és vízgazdaságtant tanultam már középiskolában is. Tudatosan ebbe az irányba mentem, mert ez engem érdekelt, csak akkor még nem értettem pontosan, mi a lényege. Akkoriban mindig azt kérdeztem, hogy akkor most megtanítanak minket, hogyan kell szemetelni? Mert hogy igazából sajnos az iskolában a tanáraink nem arra tanítottak minket, hogyan legyen jobb ez a világ, hanem arról volt szó, hogy mi nem működik. De a mai szememmel már meglátom azokban a jót, amiket akkor tanultam. Csak akkor ez nehéz volt.
És a mindennapokban mióta van tényleg komolyan jelen az életedben a tudatosság, a fenntarthatóság?
Olyan két éve jött ez nálunk. Elsősorban megpróbáljuk minél hulladékmentesebben élni az életünket, minél kevesebb műanyagot termelni. Például egyáltalán nem használunk már eldobható műanyag palackot, nem veszünk nylon zacskóban termékeket. A fürdőszobánkban már csak vegán termékek vannak. Több tiszítószerünk természetes eredetű és házi készítésű. Komposztálunk, otthon termelünk zöldségeket, gyümölcsöket. A ruháink nagy része biopamut vagy újrahasznosított poliészter.
Jó, hogy ezt szóba hozod, akartam is kérdezni, hogy a Vivawell-nél az van kiírva, hogy a ruháitok vegánok. Ez mit jelent?
Nem használunk semmilyen állati eredetű dolgot. Például gyapjút se, amiért bár nem ölik meg az állatot, de mégsem vegán, mert állati eredetű. Mint mondjuk a tehéntej is, amihez szintén nem kell állatot megölni, de állati eredetű, tehát aki vegán, az nem issza. Ennek megfelelően nem használunk szőrmét sem. De szerencsére
Mesélsz nekem a gyártási folyamatról? Mennyire volt nehéz neked ezt kijárni az elején, hogy ez tényleg egy fenntartható vállalkozás legyen?
A legnehezebb az volt, hogy találjunk egy olyan gyártót, aki akár kis mennyiségben is tudna velünk dolgozni, hogy lássuk, melyek azok a termékek, ruhák, amikre jobban lesz igény. Emellett nekünk ugye az alapanyag is különleges itt Magyarországon. Nagyon nehéz volt itthon találni olyan forrást, ahol versenyképes áron lehet újrahasznosított poliésztert vagy biopamutot venni. Megmondom őszintén, én ruhára nagyon sóher vagyok, ha úgy van, inkább elmegyek a túrkálóba... Az egyik célunk az volt tehát, hogy ne szálljanak el az áraink. Ugyanis én olyan áron árulom a ruháinkat, amit még én is ki tudok fizetni, ami még az én pénztárcámnak is belefér.
Ez tök jó, mert azt látom, hogy sok vállalkozás ott bukik el, hogy megvan a tök jó termék, tök jó kezdeményezés, viszont a végeredményben egy nagyon drága termék jön ki, amit senki nem vesz meg.
Így van. Mi erre nagyon vigyázunk. Sikerült megtalálnunk a legolcsóbb beszállítót, aminek hála azt gondolom, hogy elérhető árú termékeket tudunk kínálni egy sokkal szélesebb közönségnek, nem csak egy szűk rétegnek. Úristen, még a hideg is kirázott, mert olyan sokat dolgoztunk rajta. El tudnám bőgni magam! Egyébként a férjem ilyen területen dolgozik, ő egy nagy multinál beszerzés vezető, emellett költségcsökkentésekkel foglalkozik, úgyhogy ez a nagy mázlink. De így is egy évnyi munkánk van abban, mire találtunk beszállítót. De találtunk!
Visszatérve még az előző kérdésedre, a gyártás ott kezdődik, hogy be kell szerezni az anyagokat. Természetesen mindent máshonnan, tehát nem egy helyről jön a cérna, az anyag, a címke... Egyébként törekszünk arra, hogy amit lehet, egy helyről vegyünk meg, mert amellett, hogy költségcsökkentő, tudatosabb, környezetkímélőbb.
Aztán jön a modellezés, szabás, varrás... Találtunk egy nagy céget, akik nagyon sokat segítettek nekünk. Amit én az agyamban lerajzoltam, amit elképzeltem, azt a modellező meg tudta valósítani. Ez egy nagy dolog, mert ez is nehéz: egy jó modellezőt, egy jó szabászt, egy jó varrónőt találni. De ebben nagy szerencsénk volt, mert ezt a csapatot hamar megtaláltuk.
És akkor jól értem, hogy a ruhákat te találod ki?
Igen, teljes mértékig én tervezem őket, ők pedig megvalósítják, hogy lehet ez hordható, kényelmes, szép.
Azt vettem észre, hogy ha valaki azt mondja, hogy akkor ő szeretne tudatosabb, fenntarthatóbb lenni, környezetbarátabb módon élni, akkor a környezete árgus szemekkel elkezdi figyelni és szinte várni, hogy mikor hibázik, mikor iszik eldobható műanyag palackból vizet, mikor rendel fast fashionből, mikor rendel házhoz ételt vagy vásárol becsomagolt élelmiszert.
Én nem hiszek a végletekben. Nekem is van fast fashion ruhám olyan márkáktól, akik újrahasznosítanak vagy van fenntartható kollekciójuk, mert ha valami nincs a saját márkám termékei között, akkor ott vagyok kénytelen megvenni, mivel akiket ismerek környezettudatos márkákat, azokat nem tudom megfizetni.
Akkor szép lassan mindent, amire szükséged van, megtervezed és elkészíted a saját márkád alatt? :D
Igen! De úgy képzeld el, hogy most férfi területre is elkezdtünk átlovagolni, mert nekem már majdnem minden megvan, most már a férjem jön! (nevet)
Igen, láttam, most már a menstruációs bugyitól kezdve minden kapható nálatok.
Azt sajnos ki kellett az álomrészlegből dobni, mert nem volt kapós termék. Most még nem engedhetjük meg magunknak, hogy valamiben álljon a pénz. De biztos vissza fogjuk hozni, amikor hoz is a cég pénzt, nem csak viszi.
Amit csináltok, és ahogy csináljátok, az egy nagyon pozitív kezdeményezés. Mégis említetted nekem, hogy így is betalálnak titeket időnként valamivel.
Tudod, az a durva, hogy egyébként bármit elkezdesz, betalálnak... De most például a kedvenc betalálós kérdésem, hogy hogyan lehet úgy környezettudatos ruhamárkád, hogy ugyanazon a soron gyártódik, mint a normális poliészter?
Na és hogyan?
Úgy kell elképzelni, hogy van egy textilgyár, amiben sima műanyagdarabokat használnak ahhoz, hogy legyártsanak egy ruhát és van egy olyan ruhagyár – ahonnan például mi vásárolunk, ahol van ez is és az is. A kettőt az különbözteti meg egymástól, hogy utóbbiba hulladékot raknak – vagyis hasznosítanak újra, az elsőbe pedig műanyagot, amit ugye még le is kell gyártani. Szóval azért van különbség... ennek ellenére a napokban egy ezer éves barátnőm azt mondta – miután kifejtette, hogy milyen szép és jó, amit csinálunk, meg milyen baromi büszke rám - hogy ennek ugyanakkora környezeti lábnyoma van, mint egy bármilyen más ruhamárkának. Na most itt szeretném leszögezni, hogy ez nem igaz. Egyáltalán nem. Ezt hosszasan tudnám részletezni.... de szerintem a lényeg, hogy a környezetvédelemből kell businesst csinálni. Különben nem fog működni!
Visszatérve magára a cégre, illetve a cégalapításra... sok anyukát látok, akik gyerek születése után kezdenek valami újba, akár nagyon másba, mint korábban. Valami olyanba, amit tudnak gyerek mellett csinálni, mert még egy gyerek mellett talán megy, de 2-3 gyerek mellett már nehezebb a 8 órás, 9-5-ig tartó munkaidő tartása, túlórázással, satöbbi. A környezetvédelem fontossága mellett közrejátszott nálad a Vivawell elindításában az is, hogy anya lettél és valami családbarát megélhetési formát szerettél volna?
Nem mondod!? De hát ez... törvénytelen!
Így van, nem is hagytuk annyiban. Bíróságra jártunk, meg is nyertük a pert. A mai napig, ahogy most is, kiráz a hideg ettől az egésztől. A főnököm a bíróságon rám nézett és azt mondta: ad nekem 200 ezer forintot, csak menjünk haza... 1 havi fizetésem több volt... szóval
Először egyébként Facebook-ra és Instagramra készítettem a tudatosságról, fenntarthatóságról tartalmakat, de aztán úgy éreztem, hogy ha én csak papolok erről, hogyan kell tudatosabban élni, akkor abból nem lesz semmi. Fogjak bele valamibe! És akkor a férjemmel együtt belevágtunk ebbe.
Őt nehéz volt a tudatosságra úgymond átnevelni? A férfiakat úgy veszem észre, hogy kevésbé szokta foglalkoztatni ez a téma.
Eleinte őt sem érdekelte, nem foglalkozott vele. De most már fontos neki is. Ha megyünk valahova, már ő teszi el a vizes kulacsokat, vagy pakol ételt az útra, hogy ne kelljen csomagolt nasit vásárolnunk.
A nagy felismerésünk egyébként az volt, amikor elkezdtünk kulacsozni, hogy oké, hogy újratöltenénk a kulacsainkat, de nincs hol. Nincsenek ilyen helyek Magyarországon, de még Budapesten se nagyon, ahol biztosan tiszta, ivóvízzel tölthetnéd meg a kulacsod. Mert ebben nincs business. Ezzel szemben
Volt egyébként valaki, aki motivált, inspirált ezen a környezetbarát, fenntartható úton?
Igen, Zsebibogyó Zsófi. Az ő YouTube csatornája például nagyon beszippantott. Nagyon reálisan látja a dolgokat és ügyesen bevezet olyan dolgokba, amikre nem is gondolnánk. Ő volt a legnagyobb inspirációm. Amikor megjelentünk, ő volt az első, akit felkerestünk együttműködés kapcsán. A márkával az is egy nagy célunk, hogy felületeinken bemutassunk minél több tartalomgyártót a fenntarthatóság témakörében. Itt ugyanúgy foglalkozunk a kevesebb követővel rendelkező oldalakkal is, a lényeg, hogy azonosulni tudjunk velük.
Úgy gondolom, fontos, hogy minél több felületen megjelenjen a témánk, beszéljünk erről minél többet. Köszönöm, hogy itt is megtehettem!
A képekért köszönet Vivi férjének! :)