Bajuszt növesztettek a körúti villamosok
Ismét a BKV bajuszos Combinói és a BKK Citylight plakátjai hívják fel a figyelmet a férfiak egészségügyi szűrésére. Hogy miért éppen a bajusz a jelképe az akciónak? Mert a világméretű kampány résztvevői minden év novemberében bajusznövesztéssel hívják fel a figyelmet a férfiak egészségügyi problémáira és azok megelőzésére.
Rendszeres szűréssel a prosztatarák időben diagnosztizálható és kezelhető lenne, ennek ellenére a férfiak halálozási statisztikájában kiemelt helyet foglal el itthon 6000 újonnan regisztrált eset és 1500 elvesztett férfiélet a betegség éves mérlege. Szakértők szerint az évenkénti prosztatarákszűrés minden 45 év feletti férfinak javasolt panaszmentes állapotban is, hiszen a korai diagnózis a betegség sikeres kezelésének legfontosabb feltétele. Magyarországon a diagnosztizált prosztatarákos betegek mintegy 30 százaléka sajnos későn, már az áttétes stádiumban fordul orvoshoz. Szakértők szerint ez részben abból is fakad, hogy a férfiak általánosságban is idegenkednek a szűrővizsgálatoktól.
2021-ben a BKV és a BKK – az Astellas Pharma felkérésére – ismét csatlakozott a mozgalomhoz: a prosztatarák megelőzésének, szűrésének, és korai felfedezésének jelentőségére közös kampánnyal hívják fel a férfiak, és a rájuk figyelő társak, családtagok figyelmét.
Budapest legforgalmasabb villamosvonalán azért növesztett bajuszt 15 körúti Combino, hogy ez a fontos üzenet minél több emberhez eljusson. A BKK és az Astellas Pharma a megállókba és a forgalmas csomópontokba kihelyezett plakátokon, illetve a Margit körút elején elhelyezett 120 négyzetméteres falhálón ugyancsak a prosztatarák-megelőzést és a szűrés fontosságát hangsúlyozza.
A prosztatarák hazai statisztikája riasztó, ezért fontos – ahogy a kampány is nyomatékosítja –, hogy az életkorilag érintett férfiak feltétlen vegyenek részt a szűrővizsgálatokon! Ebben az elhatározásban kulcsszerep juthat a női családtagoknak, barátoknak is, hiszen gyakran ők azok, akik rábeszélik a férfiakat a vizsgálatra.