Marilyn Monroe csak ezt viselte az ágyban – A világ leggazdagabb nőjévé tette alkotóját a Chanel No5

Coco Chanel minden kétséget kizáróan alapjaiban változtatta meg a női divatot és az arról alkotott összes szigorú keretek közé vett képet. Kreáció és ötletei olyannyira időtállónak bizonyultak, hogy a mai napig sem vesztettek egykori fényükből. Sőt mi több, tervei mellett még ikonikus illata is olyannyira kiállta az elmúlt évtizedek néhol viharos és sebesen változó múlását, hogy a mai napig is a világ egyik legkelendőbb illata.
Coco Chanel 1920-ban Ernest Beaux parfümőrt bízta meg azzal, hogy elkészítse azt a bizonyos illatot, ami túlmutat mindazon, amit a nők addig használtak. A szakember összesen 10 darab, azaz 1-től 5-ig, illetve a 20-tól 24-ig számozott illatmintákat tartalmazó kis üvegfiolát adott át a francia tervezőnőnek, aki az ötödik fiolát választotta.
De mi is volt ez a bizonyos illat?
Chanel kikötötte azt, hogy olyan illatot alkossanak, ami igazán nőies, de ne a rózsaillat legyen. Az orosz származású parfümőr – követve a megrendelője utasításait – megpróbált a megszokottnál egy kicsit merészebb lenni, és 80 különböző virág illatát álmodta meg egy üvegcsébe. Így jött létre a No.5, ami extravagáns, erőteljes és tele van romantikával. A citrusfélék mellett visszaköszön belőle a vanília, a borostyán, a pacsuli, a jázmin, a májusi rózsáig, az ylang-ylang, a szantál és még sorolhatnánk. A legenda szerint ez volt az első olyan illat, amibe aldehid került, szintetikussá téve azt, ennek köszönhetően lett a kompozíció annyira karakteres és tartós, hogy elég belőle egy csepp is, hogy egész napon át végigkísérje viselőjét.

Az első, 1921-ben gyártott üveg különbözött a ma ismert Chanel No.5 formától, az eredeti ugyanis kisebb és felül lekerített volt, sokak szerint a dizájnt a whiskys üveg ihlette, míg mások szerint gyógyszertári fiolák. Első körben csak a Chanel butikokban árulták, és nemcsak levegő permetezték, de a ruhákra is, így a vevőket is könnyebb volt meggyőzni arról, hogy miért is kihagyhatatlan a francia divatház illata. 1924-ben létrehozták a Parfums Chanel nevű céget, amit az akkor már hírnevet szerzett Bourjois szépségmárka tulajdonosai, Pierre és Paul Wertheimer finanszíroztak. Coco szerződést kötött velük, és mindössze annyit kért a névhasználatért cserébe, hogy a francia eladások után 10%-ot kapjon a bevételből. Mondanunk se kell, hogy az illat hatalmas siker lett, és elkezdték világszerte forgalmazni,. Ekkor a szállítás miatt átdolgozták az üveg törékeny formáját, és ekkor nyerte el ma is jól ismert csomagolását. Chanel persze próbált megtenni mindent azért, hogy visszaszerezze eladott jogait. Mivel a Wertheimer testvérek zsidók voltak, így a nácik elvették tőlük a vállalkozást. Ekkor Coco állítólag megpróbálta kihasználni kapcsolatait, hogy végre ismét saját tulajdonában tudja az illat minden jogát, ám nem sikerült neki. Végül a hosszan húzódó jogi vita 1947-ben zárult le. Chanel 400 ezer dollárt kapott készpénzben, és innentől fogva elég komoly profit érkezett be havonta a tervezőnőhöz. Így a világ leggazdagabb nőjévé lépett elő.

Mindenki imádta
A termék tehát hatalmas siker lett, és hála a francia dizájner üzleti érzékének, a harctérről visszatérő katonák is ezt az illatot vitték haza feleségeiknek. Hamarosan az Egyesült Államokban is megjelent a parfüm, ráadásul nem is akármilyen reklámot kapott. Marilyn Monroe ugyanis 1952-ben egy interjú során azt nyilatkozta, hogy semmi mást nem visel az ágyban csak egy csepp Chanel No.5-ot. A '70-es években eltűnt a drogériák polcairól, ugyanis attól tartottak, ha mindenhol kapható, akkor idővel elértéktelenedik majd. Így stratégiájuk irányt váltott, és Catherine Deneuve-t kérték fel a termék első reklámarcának, az elmúlt évtizedekben pedig olyan csodás színésznők öregbítették az ikonikus illat hírnevét, mint Nicole Kidman vagy Audrey Tautou. Sőt, 2012-ben Brad Pitt is csatlakozott az illusztris sztárok sorához.
Chanel illatának különlegességét pontosan az a hamisítatlan francia sikk adja, amiről még akkor se mondott le, amikor egészen új utakra helyezte a női divat fogalmát. Coco mindig is megelőzte a korát, és úgy látszik, hogy nemcsak a textilek körében volt meg ez a különleges képessége, hanem a szépségipar illatrészlegén is.