Oktatás vagy köznevelés? – Középiskolás szócikkek, nem csak felvételizőknek

Borítókép: Oktatás vagy köznevelés? – Középiskolás szócikkek, nem csak felvételizőknek Forrás: pexels/Pixabay
Nem kell ahhoz középiskolába felvételiző gyerek szüleinek lenni, hogy az ember belezavarodjon a rengeteg fogalomba, kifejezésbe, ami a magyar oktatási rendszerrel kapcsolatban rendre ránk omlik. Mint egy őrjítő matekpéldában, minden szónak hangsúlyos, a bizonyítványt befolyásoló szerepe, jelentése van. Tanár barátaink segítségével megpróbálunk átvágni a szavak erdején. Pusztán mert érteni akarjuk. Még jól jöhet 16 alatt vagy fölött…

Közoktatás és szakképzés

Kezdjük azzal, hogy Magyarországon 16 éves koráig mindenki tanköteles. Iskolába kell járni. Nem volt ez mindig így és nem mindenhol van így a világban ma sem, szóval azért örüljünk.

A közoktatás önmagában nem garancia a „kiművelt fők sokaságára”, ám kezdetnek megteszi. Nem véletlenül hívják általános iskolának az 1-8 évfolyamig terjedő oktatást, amit vélhetően óvodai képzés, fejlesztés előz meg. Általános, mert mindent tanítanak – a versekért rajongó kamasznak kémiát, a hangyák diverzitásáért megveszett kis biológusnak történelmet.

Nálunk a 8 osztály + középiskola a megszokott menet, máshol 4+8, 6+6, stb. (Igaz itthon is van 6, 8 osztályos gimnázium) Svájcban például már a 6. évfolyam után lehet szakmát tanulni, Harry Potter pedig nem véletlenül lett 11 évesen, azaz az 5. évfolyamon varázsló, a brit mintát követi – bizony, a 8 osztályos középiskola az egész világon elterjedt dolog.

Gimnázium, technikum, szakiskola

Szóval a 8. osztály után a gyerek választhat: marad a köznevelésben, vagy a szakképzésre szavaz. A szakképzés deklaráltan a munkerőpiacra készít fel. A szakiskolában (3 év) vagy a technikumban (5 év) a tanuló szakmát tanul és kap, különböző szinteken. A technikumban még érettségit is tesz, szóval ez egy hibrid oktatási forma, nem rossz ötlet annak, aki 20-22 évesen dolgozni akar, de meg is gondolhatja magát, mehet egyetemre – szóval ráér dönteni.

A gimnáziumot választó tanulók a közoktatásban maradnak 8. osztály után is. Továbbra is mindent tanulnak, ám a „gimnáziumi piacon” kialakult versenyhelyzet miatt a gimik általában nyújtanak valamilyen extra oktatási célt (nyelvek, művészetek, média, természettudományos specifikáció stb.)

Egy jótanács leendő középsulis szülőknek: a 16 évig tartó tankötelezettség miatt az iskolák versengenek a diákért. Ezt ne feledjék majdan a központi felvételi előtt/alatt.

Belügyminisztérium, Innovációs és Technológiai Minisztérium (2024-ben)

Na, kezdődnek már a zavarok itt. Aki gimnáziumot választ, marad a közoktatásban. Rendkívüliek vagyunk, mi magyarok, mert nálunk a Belügyminisztérium felügyeli ezt. Megnyugtató, hogy rendőrök és kémek aktái között vannak a gimnáziumi bizonyítványok. Biztos nem tűnnek el.

Aki viszont technikumot vagy szakiskolát választ, rögtön átkerül az Innovációs és Technológiai Minisztérium kiterjesztett szárnyai alá, ahol – legalább is az ott dolgozó tanárok meglátása szerint – másképp mennek a dolgok.

Félreértés ne essék, ennek így kell lennie, ezt törvény mondja ki 2020 óta.

Az már bonyolultabb, hogy ki tartja fenn az iskolát. Az alapmodell, hogy a tanárokat az állam fizeti (sic!), de a vécépapírt, a karbantartót és a nyílászáró cseréjét az önkormányzat. Erről részletesebben a legutolsó pontban írunk még.

A tanuló az tanuló, legfeljebb diák

Mindegy, hogy az ember hova jár. Tanuló marad az érettségi és/vagy a szakma megszerzésééig. Igaz, hogy a „diákönkormányzat” tagja lehet és majd nosztalgikusan gondol vissza a „diákéveire”. (Olyasmi ez, mint a kutya, meg az eb. Ugyanazt jelentik, mégsem lehet felcserélni őket.) De lássuk, mit kapnak a különböző tanulók!

A diák a közoktatásban négy vagy öt év után érettségit tesz 5 tárgyból (magyar, történelem, matematika, egy nyelv, egy választott). Ha végzett, megy továbbtanulni. Ha nem megy, dolgozik érettségivel, vagy szakmát tanul (lásd szakképző intézetek vagy felnőttképzés).

A technikumban 10. évfolyam végén ún. ágazati alapvizsgát tesznek (például kertészet), utána 12-ben érettségiznek közismeretből (magyar, töri, matek), majd + egy év képzés után szakmából és egy nyelvből. Így a technikum 5 vagy 6 évig tart és a végén egy művelt kertészt kapunk.

A szakképző intézetben csak az alapvizsgát és a szakmai vizsgát kell letenni. Mindez nem tart tovább 3-4 évnél. Ettől azonban még lehet valaki kertépítő mester, érettségi nélkül. (Megint csak: irány a felnőttoktatás, ha mégis érettségit akar.)

Kéttannyelvű és NyEK

A nyelvek ismerete fontos, européer idea. A viccben is úgy áll: aki három nyelven tud, trilingual, aki kettőn, az bilingual, aki csak egy nyelvet beszél, az valószínűleg angol.

A kéttannyelvű képzés és a nyelvi előkészítős képzés (NyEK) is +egy év középiskolát jelent, ahol az első tanévben jóformán csak a célnyelvet tanulják a szerencsés diákok.

Előnye, hogy egy nyelvet biztosan jól fognak tudni, valószínűleg B2-es nyelvvizsgával távoznak. Előrehozhatják a nyelvi érettségijüket, így a véghajrában csökkennek a terhek. Ráadásul egy évvel tovább lóghatnak anya-apa nyakán.

A kéttannyelvű menetrendben az előkészítő év után célnyelven tanulnak bizonyos tárgyakat, és ha három tantárgyból célnyelven érettségiznek a végén, C1-es, azaz felsőfokú nyelvvizsgát kapnak.

A NyEK-es képzés egy extrémen megemelt nyelvi óraszámot jelent, de a többi tantárgy marad az általános. Nem véletlen, hogy sok gimnázium és technikum építi be kínálatába a csábító NyEK-et.

Egyáltalán nem igaz, hogy kéttannyelvű képzés csak gimnáziumokban van, létezik jópár technikum is, ahol a szakmai tárgyakat oktatják célnyelven.
És mi a célnyelv? Az ország semelyik pontjáról nem kell sokat utazni, ha az ember angolul akar tanulni. Ha spanyol, olasz, német vagy francia nyelven kíván NyEK-ezni valaki, akkor már lehet, hogy kollégium lesz a vége, de az orosz, a kínai, a latin és a héber sem elérhetetlen.

Tanár, pedagógus, oktató

Elérkeztünk a legbonyolultabb ponthoz. Ki is áll a katedrán a középiskolákban?

Egyszerű: a közoktatásban pedagógus, a szakképzésben oktató. Így mondja ki a törvény. (De akkor ki a tanár?)

S, hogy ez a név-mizéria mit jelent?

Státusz

A közoktatásban dolgozónak alá kellett írnia a státusztörvénynek nevezett szabályrendszer elfogadásáról szóló nyilatkozatot, a szakképzésben dolgozó oktatónak nem.

Bérek

A közoktatásban dolgozó pedagógusok korábban az ún. „pedagógus bértábla” alapján kapták a fizetésüket, és nem világos, hogy ehhez képest a 30%-os bértömeg-emelés mit jelent személyekre lebontva. (A pedagógus életpályamodell mindenesetre vélhetően megbukott, már évek óta nem is kötelező az úgy nevezett minősülési eljárás.)

A közoktatásban bejelentett emelések farvizén a szakképzésben is mindig bért emelnek (legyen szó nevetséges 5%-ról, vagy hangzatos diplomás átlagbérről). Holott a szakképzésben már korábban is divat volt a bértárgyalás, és azonos képzettségű, tapasztalatú kollégák többet is kereshettek.

Beavatkozás

Bár mindkét iskolatípusban kötelező a menedzsment-alapú önértékelés (és erre épülve a differenciált bérezés), a közoktatásban a Tankerületek teljhatalommal bírnak, pénzt, paripárt, fegyvert, embert osztanak.
A szakképzésben az ún. szakképzési centrumok is uralják a terepet, de ez inkább tűnik menedzsment-jellegű irányításnak.
Forrás: pexels/Dids

Két példa:

Ha egy karate-csapat kibérli a tornatermet, a közoktatásban a Tankerület, esetleg az Önkormányzat osztozkodik a pénzen. Az iskolának magának vajmi kevés jut. A szakképzésben a bérleti díj jobbára visszaáramlik a suliba felújítások, eszközök formájában. A közoktatásban sem a helyettesítést, sem a túlórát meg nem fizetik. A szakképzésben a túlóra azonnali túlmunkaként jóváírásra kerül. Ráadásul a szakképzésben plusz források is vannak – például a gyakorlatokból.

Aránytalan versenyhelyzet ez a gimnáziumok számára. Csoda, hogy a pedagógusok oktatókká akarnak válni, csak hogy tanárok maradhassanak?

Állami, egyházi, szervezeti, magán

A törvény rendelkezéseit mindenkinek be kell tartania. Az idei magyar érettségiben bevezetett lexikális követelmények túlsúlya (szemben a kompetenciát igénylő esszé-alkotással) mindenkire vonatkozik, mert az érettségi egységes. De nem mindegy, hogy milyen intézményben pallérozódtunk erre.

Az állami részleg a tankerületi gimnáziumok sokaságát és a szakképzési centrumok intézményeit jelenti. Ez már önmagában kétféle körülmény, ha csak a két különböző minisztériumra gondolunk is (lásd fentebb). De beszélhetünk az állandóan fluktuálódó vagy stabil tanári karról, illetve hogy van-e projektor és modern számítógép minden tanteremben.

Az egyházi és szervezeti (például egyetemi) fenntartású intézmények önállóan gazdálkodhatnak. Az államtól megkapják az ún. „fejpénzt” – ami a tanulószám után jár –, de ezen felül jogosan vonják be egyéb forrásaikat a középiskolai munkába. (Igaz, ezért cserébe jogosan követelhetnek többet, mást pedagógusaiktól, oktatóiktól.)

A magániskolák rendre a szülők befizetéseiből tartják fenn magukat és alternatív tanulási/tanítási rendszereket kínálnak. Sikeres, tapasztalt tanáraikat sok-sok juttatással igyekeznek megtartani, mint minden versenyszférában érdekelt vállalkozás. A diákok számára itt történet vége jobbára egy akkreditált magyar érettségi + valamilyen európai végzettség.

Reméljük, még nem zúg a kedves olvasó feje. A most alsós és 5-7. osztályos gyerekek szülei azonban biztosak lehetnek benne, hogy ebben a rendszerben kell sulit találniuk a gyerek számára legkésőbb 8. után. Így az ő fejük nem is zúghat, sőt, nagyon józannak kell maradni, hogy a legjobb döntés szülessen. Sok sikert! És remélhetőleg picit segítettünk.

Galériánkból pedig megtudod, milyen volt suliba járni a szocializmus végén!