Sokat spórolhatna a magyar, ha tudná, hogyan mosson megfelelően
A felmérésből kiderült, hogy az emberek több mint a fele 40 fokon mossa a ruháit. Pedig nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy milyen jó választás lehet a csökkentett vízhőmérséklet, illetve a rövidebb mosási ciklus. Ugyanis jóval alacsonyabb vízszámlát, illetve kisebb ökológiai lábnyomot is eredményez.
30 fokon mosni nemcsak energiatakarékosabb, de környezettudatosabb is
Az eredmények alapján a fogyasztók több mint fele (57%) a hétköznapi ruháit is 40 fokon mossa, a válaszadók egyötöde (21%) pedig 50 °C vagy annál magasabb hőfokon. Azonban a törölközők és ágyneműk esetében ez az arány még magasabb, előbbit a válaszadók 53, utóbbit 46 százaléka mossa 50°C vagy annál magasabb hőmérsékleten.
Azért is ajánlott 40 fok helyett 30 fokon mosni, mert az Energy Saving Trust kutatása szerint jelentős (57%-os) energiamegtakarítást eredményez az, ha alacsonyabb vízhőmérsékleten mosunk. Emellett hozzájárul a mosott ruhák formájának és színének megőrzéséhez, így hosszabb élettartamához is. Ami pedig a legfontosabb, hogy a hidegebb vízben való mosás számottevően csökkenti a mosási folyamat ökológiai lábnyomát.
Mindezen érvek ellenére a felmérés szerint az emberek mindössze 14,8 százaléka mos 30 fokon, és még a hétköznapi ruhák esetében csak alig több mint egyötödük (22%) használja a hidegprogramot.
Azonban nem csak hazánkban nem divatos a hidegebb vízben való mosás, ugyanis a mosás szénlábnyomának közel 60 százaléka felhasználói fázisból származik, főként a víz melegítéséből. Így világszerte javasolják a hidegebb mosási hőmérsékletre való váltást, amely jelentősen csökkenti a háztartások energiafogyasztását és ökológiai lábnyomát.
Mosószer vásárlásnál nem a márkaorientáltság a fontos, hanem a hatékonyság
A lakosság 90 százaléka saját maga is szokott mosni, kevesen vannak, akikre más mos. Szintén érdekesség, hogy a háztartások kétharmada heti egynél többször mos. A három vagy több fős háztartásoknál általánosnak mondható a heti legalább 3-4 adag mosás.
Mosószer vásárlásánál a fogyasztók arról számoltak be, hogy számukra a legfontosabb szempont a hatékonyság és az ár-érték arány, ezt követi az illat, amely inkább a fiatalabbak számára fontos tényező. A fenntarthatóság a negyedik a sorban, ez a megkérdezettek több mint felének, egészen pontosan 52%-ának számít. Ami pedig különösen érdekes, hogy erre kiváltképpen a fiatalok fordítanak figyelmet. A vásárlók nagyobb része nem márkaorientált.
A fogyasztók átlagosan négyezer forint körül költenek mosószerre vásárlásaik során, a legtöbben (43%) 2000-4000 forint, a vásárlók egyharmada (31%) pedig 4000-6000 forint kiadással számol. Ezentúl a legelterjedtebb a folyékony mosószer, ugyanis a lakosság mintegy kétharmada használja ezt formát, míg mosókapszulát vagy mosóport a háztartások 28 százaléka használ.
Ha pedig szuper mosószert vagy öblítőt szeretnél beszerezni akciósan, akkor érdemes lehet a Joy-napok kuponjai között körülnézned!