Bizonyított: meghízol, ha folyton ilyen fotókat nézegetsz az Instán!

Borítókép: Bizonyított: meghízol, ha folyton ilyen fotókat nézegetsz az Instán! Forrás: Unplash/Sander Dalhuisen
A tanulmány szerint a foodporn hashtaggel jelzett képek különösen veszélyesek, mert fokozzák a kalóriadús ételek iránti sóvárgást.

Kísérletet is végeztek

Szeretsz ínycsiklandó ételeket nézegetni az Instán? Ha nem akarsz rövid időn belül plusz kilókat felszedni, akkor jobban jársz, ha nem teszed, vagy legalábbis kerülöd a #foodporn hashtaggel ellátott bejegyzéseket. Egy kutatás szerint ugyanis az ilyen típusú képek görgetése hosszú távon elhízáshoz vezethet.

A kísérletbe, amely a fenti következtetéssel zárult, 63 önkéntest vontak be és arra kérték őket, hogy 15 percig nézegessenek Insta fotókat szaftos hamburgerekről, roppanós chipsekről és pizzákról. Ezt követően szakértők kérdezték ki őket a vágyaikról és a hangulatukról. Az eredmények azt mutatták, hogy a megkérdezettek sokkal éhesebbek voltak a gyorsételekről készült képek láttán, mint amikor állat, utazás és természet tematikájú képeket nézegettek. Emellett jóval intenzívebben sóvárogtak kalóriadús (sós és édes), valamint zsírosabb ételek után.

Az önkénteseket arra is megkérték, hogy a képek nézegetését követően tetszés szerint válasszanak ételt egy virtuális tálcáról, amely egészséges – például salátákat, zöldséges ételeket – és energiadúsabb fogásokat – például hamburgert, pizzát – egyaránt tartalmazott. Az volt a tapasztalat, hogy a „foodporn” hasthaggel ellátott képek megtekintése után nagyobb valószínűséggel választottak az egészségtelenebb lehetőségek közül.

Károsak lehetnek ezek a képek

A Libanoni Amerikai Egyetem akadémikusai mindezek alapján arra figyelmeztettek, hogy eredményeik azt sugallják, a közösségi médiában látható ételekről készült fényképek megtekintése „problémás” lehet, mivel ezek befolyásolják az emberek táplálkozási döntéseit, és nagyobb valószínűséggel vezetnek „helytelen” választásokhoz az ételekkel kapcsolatban, mert hajlamosabbak vagyunk a látott képekhez hasonló kalóriatartalmú fogásokhoz nyúlni.

Forrás: Unsplash/Mike
A szaftos hamburgerek képeit nézegetve biztosan mindenki megéhezik.

Más tanulmányok is vizsgálták

Egyébként nem ez az egyetlen tanulmány, amely azt bizonyítja, hogy a közösségi média befolyásolhatja a testi és lelki jólétünket. A dr. Nadine Zeeni táplálkozástudományi docens által vezetett kutatócsoport a kísérletében a 18 és 24 év közötti résztvevőket két csoportra osztotta: az egyik csoportnak egy olyan Insta-fiók hírfolyamát kellett böngészni, amely kizárólag foodporn, food, junkfood hashtaggel ellátott fotókat tartalmazatott. A másik csoport véletlenszerűen összeválogatott, utazás, építészet és állatvilág tematikájú képeket nézegethetett. Az önkénteseknek ezután egy kérdőívet kellett kitölteni, amely a vágyaikra, hangulatukra és testképükre vonatkozó kérdéseket tartalmazott. Arra is kérték őket, hogy állítsanak össze egy virtuális étkezési tálcát olyan egészséges ételekből, mint a csirkés saláta, gyümölcs és diófélék, valamint gyorsételekből, így például hamburgerből és pizzából.

Egy héttel később megismételték a kísérletet, de ezúttal felcserélték a képeket: az a csoport, aki első alkalommal a foodporn típusú képeket nézegette, most nem étel tematikájú fotóválogatást kapott, a másik csoportnak pedig egészségtelen ételekről készült fotókat kellett görgetni. Ezt követően pedig újra ki kellett tölteniük ugyanazt a kérdőívet, mint első alkalommal.

Az eredmény még a kutatást vezető professzort is megdöbbentette: eszerint ugyanis az ételekkel kapcsolatban hozott döntéseinket az ételek képeinek megtekintése, a vizuális látvány döntően befolyásolja, úgynevezett „vizuális éhséget” okoz, ami kimutatható változásokat generál a viselkedésben és az agyi reakciókban is.

Forrás: Unsplash/Klara Kulikova
Az emberek sokkal nagyobb valószínűséggel választanak gyorsételeket, ha előtte ilyen típusú képeket nézegettek.

A látványos, szaftos, energiadús ételekről készült képek nézegetése jelentősen megnöveli az éhségérzetet, a sóvárgást, attól függetlenül, hogy az ember mennyire jóllakott. A kutatás szerint a vizsgált alanyok sebezhetőbbé váltak a vizuális ingerek által, a látvány akkor is éhségjelzést indukált a szervezetükben, ha valójában nem voltak azok. Az emberek sokkal nagyobb valószínűséggel választottak gyorsételeket, cukros-szénsavas italokat az egészséges alternatívák helyett, miután megnézték az egészségtelen ételeket ábrázoló képeket.

A kísérlet még egy érdekes összefüggésre rávilágított: minél negatívabb valakinek a testképe, minél magasabb a stressz szintje és minél szomorúbb, annál jobban hatnak rá az ételekről készült képek és annál kevésbé tudja kontrollálni az éhségérzetét.

A kutatók azt a végső következtetést vonták le, hogy „A közösségi médiában a gyorsételekhez kapcsolódó tartalmak megjelenése negatívan befolyásolja a hangulatot, sóvárgást idéz elő, és jelentősen befolyásolja az ételválasztást."

Bár a fenti kísérletek valóban elgondolkodtatóak, azt azért ne felejtsük el, hogy senki sem kényszerít bennünket arra, hogy foodporn hashtaggel ellátott képeket nézegessünk, választhatjuk az egészséges ételekről készült fotókat, azok receptjeit és akár fitneszhez kapcsolódó tartalmakat is.

Forrás 1; Forrás 2.

Este nassolnál? 5 egészséges harapnivalót mutatunk!