Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Borítókép: Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is Forrás: Intersport
Egy jól kiválasztott elektromos kerékpár segít leküzdeni a nehezebb akadályokat is, miközben sokkal gazdaságosabb, mint az autó.

Talán nem sokan gondolnak bele, mennyi időt töltenek forgalmi dugóban ácsorogva egy-egy év alatt. Pedig igen jelentős számokról van szó: Budapesten például egy 2022-es felmérés szerint évente átlagosan 86 órát, azaz durván három és fél napot áldoztak erre az autósok, ráadásul a korábbi években száz óra fölé is mozdult ez az idő. Vidéki nagyvárosainkban is előfordulnak 30-40 órás adatok, ám a Londonhoz, Párizshoz hasonló metropoliszokban még ezeknél is rosszabb a helyzet.

Nem is csoda, hogy sokan szeretnének alternatív megoldást találni. A közösségi közlekedés jó ötlet, ám gyakran zsúfolt, vagy egyszerűen nem érjük el vele közvetlenül az úti célunkat, ráadásul menetrendhez is vagyunk kötve. Ezeket a hátrányokat segít kiküszöbölni a lehető legkézenfekvőbb közlekedési eszköz: a bringa. Hiszen lényegében egy pillanatot sem kell dugóban dekkolni, pontosan akkor indulunk el, amikor szeretnénk, és oda érkezünk, ahova csak akarunk. Sokfelé kerékpárutak, kerékpársávok is rendelkezésre állnak, ezzel még biztonságosabbá és fürgébbé téve a tekerést.

Forrás: Intersport

Sokakat – még a szabadidejükben sokat sportolókat is – esetenként az tántorítja el a biciklis ingázástól, hogy nem akarnak izzadtan érkezni a munkahelyükre, esetleg olyan meredekebb, nehezebben leküzdhető szakaszok is esnek az útvonalra, amelyeket meló előtt nem akarnak bevállalni. Viszont nagyon is érdemes a bringák terén lépést tartani a technika fejlődésével: az elektromos kerékpárok, azaz e-bike-ok ugyanis pont erre kínálnak jó megoldást.

Ideális eszközök ingázáshoz, de közben sportoláshoz, a szabadidő tartalmas eltöltéséhez is, hiszen nem úgy működnek, mint egy elektromos kismotor, tehát nem a gázmarkolatot kell csavargatni, hanem ténylegesen tekerünk a pedálokkal, a villanymotor csupán rásegít. Minél nagyobb a terhelés, annál többet vesz le a vállunkról, jobban mondva a vádlinkról, de közben azért megvan a testmozgás is. Ez a rekreációs célú használat szempontjából nagyszerű dolog, hiszen nem fogunk ellustulni, cserébe akár olyan túrákat is könnyedén teljesíthetünk, amitől eddig a szintkülönbségek miatt ódzkodtunk.

Forrás: Intersport

Közben pedig ugyanezzel a járművel válthatjuk ki a mindennapokban az autót. Érdemes egyszer rászánni magunkat, és megnézegetni, hogy a dugóban dekkoló kocsikban hányan ülnek – le is lőnénk a poént, a legtöbben csupán maga a sofőr. Márpedig egy embernek tökéletes választás lehet az e-bike, amivel nemcsak gyorsabban jutunk be a munkahelyre, akár az egyetemre vagy edzésre, mint autóval, de még tölteni is olcsóbb, mintha tankolnunk kellene. Mindeközben pedig lokálisan nincs károsanyag-kibocsátásunk, tehát a város jobb levegőjéért is teszünk.

A választás persze ugyanúgy nem könnyű az e-bike-ok piacán sem, mintha csak autót akarnánk vásárolni. A kínálat szerencsére egyre növekszik, így érdemes alaposan megnézni, mit kapunk a pénzünkért. A jó ár-érték arány akkor sem másodlagos, ha egyébként bővebb keretből gazdálkodhatunk. Az Intersport saját márkás trekking bringája, a Genesis E-Touring 2.3 például a többi nagy nevű gyártó modelljeinél olcsóbban kínál kompromisszummentes funkcionalitást. 625 wattórás akkumulátorát teljesen a vázba integrálták, így egyáltalán nem akadályoz semmiben, nem veszi el mástól a helyet, és minden műszaki megoldása magas színvonalú, a tartósság nem kérdéses.

Az elektromos rendszer alkatrészeit például a Bosch szállítja: az akku mellett a Performance Gen3 Smart System hajtóművet is. Okostelefonunkkal csatlakozhatunk a kerékpár rendszeréhez, beállíthatjuk a rásegítés erősségét, dinamizmusát, vagyis teljes mértékben a saját igényeinkre és képességeinkre szabhatjuk a karakterét. A váltó és a fék pedig a bringás körökben nagyon jól csengő nevű Shimanótól származik, tehát e téren sem kell engednünk az igényeinkből. Az integrált, ledes első- és hátsó lámpa nemcsak jó láthatóságot, hanem jó látási viszonyokat is biztosít, a Snap It 2.0 rendszerrel is felszerelt csomagtartó pedig akár egy túrán, akár egy hétköznapi bevásárlás során praktikus lesz. Közben csak 25 kilót nyom az egész kerékpár, tehát az emeletre felvinni sem megoldhatatlan feladat.

Forrás: Intersport

Egy klassz e-bike tehát egyáltalán nem a lusták megoldása, sőt valójában egy sokoldalú közlekedési eszköz. Amellett, hogy családi nyaralásra jó eséllyel nem ezzel indulunk, azért simán magunkkal vihetjük, hiszen kiválóan bejárhatjuk vele például a Balaton környékét vagy bármely más üdülőhelyet, élvezetes túrákkal dobhatjuk fel a programunkat. A hétköznapokban pedig a stresszmentes, dugókerülő munkába járás záloga lehet, amivel közben egyszerre vigyázhatunk a saját egészségünkre, és tehetjük hozzá a magunkét a tisztább levegőhöz, a környezet megóvásához.